Skip to content

Consumer protection

Od 01.07.2024 vstúpil do účinnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Nová právna úprava prináša viaceré zmeny. Na niektoré z nich sa bližšie pozrieme v tomto článku.

Zmeny v spotrebiteľskom práve sú dôležité pre spotrebiteľov, ale aj podnikateľov, ktorí svoje tovary a služby ponúkajú spotrebiteľom. Pokiaľ máte otázky k novej právnej úprave, môžete sa na nás obrátiť. Pomôžeme vám s aktualizáciou vašich všeobecných obchodných podmienok, reklamačných poriadkov podmienok používania, alebo iných interných dokumentov tak, aby boli v súlade s novou právnou úpravou.

V článku nájdete nasledovné informácie:

ZMENA TERMINOLÓGIE

Nová právna úprava zakotvuje viaceré legálne definície dôležitých pojmov z oblasti spotrebiteľského práva. Ide napríklad o nasledovné definície:

  • tovar je akákoľvek hmotná hnuteľná vec, elektrina, voda alebo plyn, ktoré sú na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve a hmotný nosič, ktorý slúži výlučne ako nosič digitálneho obsahu, najmä CD, DVD, USB kľúč a pamäťová karta,
  • služba je akákoľvek činnosť alebo výkon, ktorý je ponúkaný alebo poskytovaný spotrebiteľovi vrátane digitálnej služby a činností upravených osobitnými predpismi, nad ktorými vykonávajú dozor alebo dohľad profesijné komory alebo iné orgány verejnej správy, ako sú orgány dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa,
  • online trh je služba, ktorá pomocou softvéru vrátane webového sídla, časti webového sídla alebo aplikácie umožňuje spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s obchodníkmi odlišnými od prevádzkovateľa online trhu alebo s inými spotrebiteľmi,
  • prevádzkovateľ online trhu je osoba, ktorá prevádzkuje a poskytuje spotrebiteľom online trh, a to aj prostredníctvom inej osoby, ktorá koná v jej mene alebo na jej účet,
  • trvanlivé médiom je prostriedok, ktorý umožňuje spotrebiteľovi alebo obchodníkovi uchovávať informácie adresované spotrebiteľovi alebo obchodníkovi počas doby, ktorá zodpovedá účelu, ktorý plnia tieto informácie, a spôsobom, ktorý umožňuje ich nezmenenú reprodukciu a použitie v budúcnosti, najmä listina, e-mail, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta a pevný disk počítača.

Zjednotenie terminológie

Došlo tiež k zjednoteniu terminológie používanej vo viacerých právnych predpisov v oblasti spotrebiteľského práva. Napr. po novom sa používa pojem obchodník, pričom v zrušených právnych predpisoch bola terminológia nejednotná a boli použité pojmy dodávateľa  a predávajúci.

OCHRANA PRED FALOŠNÝMI RECENZIAMI

Právna úprava vychádza z toho, že spotrebiteľ by mal rozhodnutia o obchodnej transakcii uskutočňovať informovane. Opomenutie podstatnej informácie, ktorú priemerný spotrebiteľ v závislosti od konkrétneho prípadu potrebuje, aby urobil informované rozhodnutie je v zmysle novej právnej úpravy klamlivým opomenutím konania.

Klamlivé opomenutie konania

Klamlivým opomenutím konania je aj obchodná praktika, pri ktorej obchodník skrýva alebo poskytuje nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom podstatnú informáciu, ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje v závislosti od kontextu na to, aby urobil informované rozhodnutie.

Medzi takéto podstatné informácie, ktoré má mať spotrebiteľ k dispozícii patria aj informácie o tom, ako obchodník zabezpečuje, že hodnotenia jeho produktov pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí produkt skutočne kúpili alebo použili. Tieto informácie je obchodník spotrebiteľom povinný poskytnúť, ak im poskytuje prístup k hodnoteniu produktov.

Klamlivá obchodná praktika

Zákon o ochrane spotrebiteľa medzi klamlivé obchodné praktiky zaraďuje aj vyhlásenie, že hodnotenia produktu poskytujú spotrebitelia, ktorí daný produkt skutočne použili alebo kúpili, bez prijatia náležitých a primeraných krokov na kontrolu toho, že hodnotenia naozaj pochádzajú od takýchto spotrebiteľov.

Predloženie alebo poverenie inej osoby, aby poskytla falošné spotrebiteľské hodnotenia alebo odporúčania, alebo skresľovanie spotrebiteľských hodnotení alebo odporúčaní v sociálnych médiách s cieľom propagovať produkty je taktiež klamlivou obchodnou praktikou.

OCHRANA PRED FALOŠNÝMI ZĽAVAMI

Ďalšou zmenou, ktorú nová právna úprava prináša je zvýšenie ochrany spotrebiteľov pred falošnými zľavami a zavádzaním resp. manipuláciami s výškou zľavy. Umelé nafukovanie cien a ich následné zníženie a prezentovanie takto znížených cien ako výrazných zliav sa stalo bežnou praktikou niektorých obchodníkov.

Podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa je obchodník povinný v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru. Predchádzajúca cena tovaru je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru, alebo od začiatku predaja tovaru, ak obchodník predával tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny.

Obchodník môže pri postupnom znižovaní ceny tovaru uviesť ako predchádzajúcu cenu tovaru pôvodnú cenu tovaru pred prvým znížením ceny tovaru bez ohľadu na čas predaja tovaru.

Na ktoré tovary sa zmeny nevzťahujú

Tieto povinnosti sa nevzťahujú na tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze. Podľa dôvodovej správy k zákonu o ochrane spotrebiteľa tovarom podliehajúcim rýchlej skaze môžu byť napríklad rezané kvety a ostatné živé kvety, potraviny a nápoje s krátkou dobou spotreby alebo minimálnej trvanlivosti. Podľa dôvodovej správy k zákonu o ochrane spotrebiteľa sa tieto povinnosti nevzťahujú ani na rôzne vernostné programy, poukážky a zľavové kartičky, pri ktorých má spotrebiteľ počas určitého časového obdobia právo uplatniť si zľavu na celý sortiment alebo časť sortimentu alebo pri udalostiach ako sú narodeniny spotrebiteľa alebo zľavy vyplývajúce z uplatnenia vernostných bodov.

Informácie o cenách aj referenčných cenách za obdobie posledných 30 dní musia byť spotrebiteľovi poskytnúť zrozumiteľne a transparentne. Nedodržanie týchto povinností bude považované za nekalú obchodnú praktiku.

ZAKÁZANÉ PRAKTIKY PRI VYMÁHANÍ POHĽADÁVOK

Zákon o ochrane spotrebiteľa zakotvuje aj pravidlá pre vymáhanie pohľadávok. Keď bude chcieť niekto vymáhať pohľadávku či už vlastnú alebo pohľadávku iného veriteľa vyplývajúcu zo zmluvy nemôže v súvislosti s uplatňovaním alebo vymáhaním pohľadávky:

  • osobne navštevovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby v domácnosti alebo na pracovisku bez predchádzajúceho výslovného súhlasu spotrebiteľa
  • kontaktovať alebo akýmkoľvek spôsobom obťažovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby počas sobôt, dní pracovného pokoja a ostatných dní v čase medzi osemnástou hodinou až ôsmou hodinou nasledujúceho dňa.

Blízkou osobou je v zmysle Občianskeho zákonníka príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel, ale aj iné osoby v rodinnom alebo obdobnom pomere, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu.

Povinnosti pri vymáhaní pohľadávok

Na osobu vymáhajúcu pohľadávky sa podľa zákona vzťahujú nasledovné povinnosti:

  • nesmie používať nekalé obchodné praktiky,
  • nemôže používať neprijateľné podmienky v zmluvách,
  • má zakázané upierať spotrebiteľovi práva, ktoré mu vyplývajú z tohto zákona alebo z právne záväzných aktov Európskej únie,
  • nesmie účtovať spotrebiteľovi poplatky za použitie platobného prostriedku alebo iného spôsobu platby, ako je platobný prostriedok, ktoré prevyšujú skutočné náklady, ktoré obchodníkovi pri platbe vzniknú,
  • nesmie používať telefónne číslo služby so zvýšenou tarifou ako telefónne číslo, na ktorom môže spotrebiteľ kontaktovať obchodníka v súvislosti s uzavretou zmluvou,
  • nemôže konať v rozpore s dobrými mravmi,
  • povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi vyčíslenie nákladov a na žiadosť spotrebiteľa odôvodniť spôsob ich výpočtu,
  • môže od spotrebiteľa požadovať úhradu nákladov len do výšky účelne vynaložených nákladov, ktoré jej vznikli pri uplatnení alebo vymáhaní pohľadávky.

Vyššie uvedené podmienky sa nevzťahujú na výkon činnosti súdneho exekútora podľa Exekučného poriadku, výkon činnosti advokáta podľa zákona o advokácii a výkon činnosti notára podľa Notárskeho poriadku.

PREDAJNÁ AKCIA

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa podrobnejšie upravuje pravidlá, ktorých účelom je zvýšenie ochrany spotrebiteľov  na predajných akciách.  Podľa dôvodovej správy je spotrebiteľ na predajnej akcii oproti bežnému predaju na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka vo väčšej miere vystavený ovplyvňovaniu zo strany obchodníka. Spotrebiteľ môže byť počas predajnej akcie na cudzom mieste, na ktoré ho organizátor predajnej akcie alebo obchodník odviezli na svoje náklady, za čo sa môže spotrebiteľ cítiť zaviazaný a zároveň môže byť v súvislosti s transportom z predajnej akcie závislý na organizátorovi predajnej akcie alebo obchodníkovi. Riziko pre spotrebiteľov sa snaží zmierniť prísnejšia a podrobnejšia právna úprava.

Pozvánka na predajnú akciu

Podľa § 18 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa je organizátor predajnej akcie povinný v pozvánke na predajnú akciu uviesť:

  • obchodné alebo meno a sídlo miesto podnikania organizátora predajnej akcie,
  • miesto a čas konania predajnej akcie,
  • zameranie predajnej akcie vrátane označenia produktov, ktoré budú na predajnej akcii predvádzané alebo predávané, ceny produktov,
  • obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania všetkých obchodníkov, ktorí budú predvádzať alebo predávať produkty na predajnej akcii, ak organizátor predajnej akcie nie je jediným obchodníkom,
  • vymedzenie okruhu účastníkov, ak je predajná akcia určená pre určitú skupinu spotrebiteľov,
  • miesto, dátum a čas nástupu, druh a podmienky dopravy, ak súčasťou predajnej akcie je doprava spotrebiteľov na miesto konania predajnej akcie.

Oznámenie predajnej akcie Slovenskej obchodnej inšpekcii

Organizátor predajnej akcie je povinný najneskôr 14 dní pred konaním predajnej akcie oznámiť obchodné meno a sídlo / miesto podnikania organizátora predajnej akcie, ako aj miesto a čas konania predajnej akcie Slovenskej obchodnej inšpekcii (ďalej ako „SOI“) prostredníctvom jej webového sídla. K oznámeniu je zároveň povinný priložiť vyhotovenie pozvánky a návrhy všetkých zmlúv, ktoré budú môcť spotrebitelia uzavrieť na predajnej akcii alebo v súvislosti s predajnou akciou.

SOI následne oznámenie spolu s prílohami zverejní na svojom webovom sídle najneskôr tri dni pred uskutočnením predajnej akcie.

Kedy SOI nezverejní oznámenie o predajnej akcii 

SOI oznámenie s prílohami nezverejní, ak:

  • organizátor predajnej akcie nedoručí včas oznámenie o predajnej akcii s prílohami
  • pozvánka na predajnú akciu doručená SOI nemá náležitosti požadované zákonom na ochranu spotrebiteľa,
  • SOI má vedomosť, že štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu alebo spoločníkom v spoločnosti, ktorá je organizátorom predajnej akcie alebo obchodníkom je nedôveryhodná osoba. Nedôveryhodná je osoba, ktorá bola štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu alebo spoločníkom v spoločnosti, ktorá organizovala predajnú akciu alebo na nej vystupovala ako obchodník v čase konania predajnej akcie, na ktorej došlo k osobitne závažnému porušeniu zákona, za ktoré bolo organizátorovi predajnej akcie alebo obchodníkovi zrušené živnostenské oprávnenie.

Odmietnutie účasti na predajnej akcii

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, organizátor predajnej akcie nesmie odmietnuť účasť na predajnej akcii osobe, ktorá sa preukáže pozvánkou. Výnimkou je nemožnosť účasti z dôvodu naplnenia počtu účastníkov predajnej akcie.

Organizátor predajnej akcie nemôže odmietnuť účasť na predajnej akcii osobe, ktorej prepravu na miesto konania predajnej akcie zabezpečil organizátor predajnej akcie alebo obchodník, ktorý bude predávať alebo predvádzať svoje produkty na predajnej akcii.  

Ďalšie povinnosti organizátora predajnej akcie

Organizátor predajnej akcie je zodpovedný za to, že na predajnej akcii predvádzajú, ponúkajú, predávajú alebo poskytujú produkty uvedené v pozvánke výlučne obchodníci uvedení v pozvánke, a to za predajnú cenu neprevyšujúcu cenu uvedenú v pozvánke.

Okrem toho organizátor predajnej akcie alebo obchodník nesmie spotrebiteľa počas predajnej akcie vrátane sprievodných činností (napr. žrebovania, hry o ceny, darovanie produktu) oddeľovať od ostatných účastníkov predajnej akcie alebo vystavovať spotrebiteľa ďalším okolnostiam alebo konaniu, ktoré by mohli mať za následok neprimerané ovplyvnenie rozhodnutia spotrebiteľa o uzavretí alebo o plnení zmluvy.

Organizátor predajnej akcie alebo obchodník nemôžu počas predajnej akcie alebo pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy uzavretej počas predajnej akcie požadovať alebo prijať od spotrebiteľa akékoľvek peňažné plnenie súvisiace so zmluvou.

Organizátor predajnej akcie alebo obchodník sú povinní zabezpečiť dopravu spotrebiteľa z miesta konania predajnej akcie do miesta nástupu uvedeného v pozvánke alebo so súhlasom spotrebiteľa aj do iného miesta bez ohľadu na rozhodnutie spotrebiteľa o uzavretí zmluvy na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou, ak organizátor predajnej akcie alebo obchodník zabezpečili dopravu spotrebiteľa na miesto konania predajnej akcie. Nemalo by sa teda stať, že organizátor alebo obchodník spotrebiteľa odvezú na miesto konania predajnej akcie, ale keď si nekúpi ponúkané produkty odmietnu ho doviesť naspäť.

Predajná akcia na produkty z ponukového katalógu

O niečo menej prísna je úprava predaja na predajnej akcii ak k ponuke, predaju alebo poskytnutiu produktu dochádza na základe ponukového katalógu za nasledovných podmienok:

  • spotrebiteľ mal možnosť oboznámiť sa s ponukovým katalógom vopred v neprítomnosti obchodníka,
  • v ponukovom katalógu alebo v zmluve je uvedená informácia o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzavretej na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou v lehote 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy,
  • počas predajnej akcie sú spotrebiteľom predvádzané a ponúkané výlučne produkty uvedené v ponukovom katalógu.

V takýchto prípadoch nie je organizátor povinný oznamovať konanie predajnej akcie SOI, SOI nezverejňuje oznámenie o konaní predajnej akcie na svojom webovom sídle a neplatí ani obmedzenie, podľa ktorého organizátor alebo obchodník nemôžu požadovať alebo prijať od spotrebiteľa peňažné plnenie súvisiace so zmluvou počas predajnej akcie alebo do uplynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy.

Kedy zmluva uzavretá na predajnej akcii nevznikne

Zmluva uzavretá na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa nevznikne, ak:

  • organizátor predajnej akcie nesplní povinnosť oznámiť SOI konanie predajnej akcie,
  • SOI nezverejní oznámenie o konaní predajnej akcie s prílohami,
  • organizátor predajnej akcie uskutoční predajnú akciu v zjavnom rozpore s oznámením SOI alebo jeho prílohami,
  • ide o predaj alebo poskytnutie iných produktov alebo inými obchodníkmi ako bolo uvedené v pozvánke alebo ide o produkty, ktoré neboli uvedené v katalógu v prípade predajnej akcie na produkty z ponukového katalógu.

Lehota na odstúpenie od zmluvy uzavretej na predajnej akcii 

Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou. Oproti predchádzajúcej právnej úprave ide v prípade zmluvy uzavretej na predajnej akcii o predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy z pôvodných 14 dní na 30 dní.

NAŠE SLUŽBY

  • komplexné služby v oblasti spotrebiteľského práva pre obchodníkov aj spotrebiteľov
  • vypracovanie a revízia všeobecných obchodných podmienok, podmienok používania, reklamačných poriadkov a iných interných dokumentov
  • vypracovanie a revízia zmlúv uzatváraných so spotrebiteľmi
  • vypracovanie a revízia internej dokumentácie v oblasti ochrany osobných údajov (GDPR)
  • právne stanoviská a konzultácie (online, telefonicky alebo osobne)
  • zastupovanie v súdnych konaniach

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nie je možné kopírovať obsah tejto stránky.