Skip to content

Ako založiť občianske združenie elektronicky

Založenie občianskeho združenia je upravené v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov (ďalej ako „zákon o združovaní občanov“).

Podľa § 2 zákona o združovaní občanov: „Občania môžu zakladať spolky, spoločnosti, zväzy, hnutia, kluby a iné občianske združenia, ako aj odborové organizácie (ďalej len „združenia“) a združovať sa v nich.“

Chcete si založiť občianske združenie? Radi Vám pomôžeme s vypracovaním dokumentácie, podaním návrhu na registráciu, nastavením interných vzťahov v občianskom združení a s ďalšími súvisiacimi otázkami. Dohodnite si u nás consultation.

Kto môže byť členom občianskeho združenia?

Členmi združení môžu byť fyzické osoby, aj právnické osoby. Žiadne bližšie podmienky pre členstvo právny poriadok nezakotvuje.

Aké združenia nie sú dovolené?

Podľa zákona o združovaní občanov nie sú dovolené združenia:

  • ktorých cieľom je popierať alebo obmedzovať osobné, politické alebo iné práva občanov pre ich národnosť, pohlavie, rasu, pôvod, politické alebo iné zmýšľanie, náboženské vyznanie a sociálne postavenie, roznecovať nenávisť a neznášanlivosť z týchto dôvodov, podporovať násilie alebo inak porušovať ústavu a zákony;
  • ktoré sledujú dosahovanie svojich cieľov spôsobmi, ktoré sú v rozpore s ústavou a zákonmi;
  • ozbrojené alebo s ozbrojenými zložkami; za také sa nepovažujú združenia, ktorých členovia držia alebo používajú strelné zbrane na športové účely.

Vypracovanie dokumentov potrebných k založeniu občianskeho združenia 

K založeniu občianskeho združenia sú potrebné nasledovné dokumenty:

  • návrh na registráciu občianskeho združenia – Návrh na registráciu podpíšu členovia prípravného výboru a uvedú svoje mená a priezviská, rodné čísla a bydliská. V návrhu na registráciu členovia prípravného výboru uvedú, kto z členov starších ako 18 rokov je splnomocnencom oprávneným konať v mene členov prípravného výboru. Návrh na registráciu musí obsahovať aj údaje o štatutárnom orgáne združenia alebo členoch štatutárneho orgánu združenia v rozsahu meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu, dátum narodenia a rodné číslo.
  • stanovy
  • plná moc – ak za Vás návrh na registráciu bude podávať advokát

Aké náležitosti musia obsahovať stanovy občianskeho združenia?

  • názov združenia (Názov združenia nesmie byť hanlivý, urážlivý alebo zameniteľný s názvom orgánu verejnej moci alebo s názvom právnickej osoby, ktorá už vyvíja činnosť na území Slovenskej republiky),
  • sídlo,
  • cieľ činnosti združenia,
  • orgány združenia, spôsob ich ustanovovania, určenie orgánov a funkcionárov oprávnených konať v mene združenia,
  • ustanovenia o organizačných jednotkách, pokiaľ budú zriadené a pokiaľ budú konať vo svojom mene,
  • zásady hospodárenia.

Okrem vyššie uvedených náležitostí odporúčame v stanovách podrobnejšie zakotviť aj ďalšie práva a povinnosti členov podľa konkrétnych okolností v združení. Dobre vypracované stanovy sú dôležité hlavne v prípade, že v budúcnosti nastanú nezhody medzi členmi združenia alebo v prípade komplikácií, ktoré nie sú vždy predpokladané.

Podanie návrhu na registráciu občianskeho združenia

Združenie vzniká registráciou. Registrovým orgánom je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, sekcia verejnej správy, odbor všeobecnej vnútornej správy.

Návrh na registráciu môžu podávať najmenej traja občania, z ktorých aspoň jeden musí byť starší ako 18 rokov. Občania, ktorí podávajú návrh na registráciu predstavujú prípravný výbor.

Návrh na registráciu združenia je možné podať v listinnej forme, ale aj elektronicky. Elektronické podanie je potrebné podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom (podpisuje osoba splnomocnená prípravným výborom na konanie) a môže byť podané cez ústredný portál verejnej správy.

K návrhu v listinnej forme je potrebné pripojiť stanovy v dvoch vyhotoveniach. Pri podaní návrhu v elektronickej forme sa stanovy podávajú vo forme skenu.

Vznik občianskeho združenia

Pokiaľ ministerstvo nezistí niektorý zo zákonných dôvodov na odmietnutie registrácie, vykoná do 15 dní od začatia konania registráciu a v tejto lehote zašle splnomocnencovi prípravného výboru jedno vyhotovenie stanov, na ktorom vyznačí deň registrácie, ktorým je deň odoslania. O registrácii sa nevydáva rozhodnutie v správnom konaní.

Po registrácii je občianske združenie evidované v Registri mimovládnych neziskových organizácií.

Združenie je samostatnou právnickou osobou. Do postavenia a činnosti občianskeho združenia môžu štátne orgány zasahovať len v medziach zákona.

Fees

1.Návrh na registráciu združenia občanov100 €
2.Zmena stanov alebo údajov združenia občanov zapísaných do registra25 €
3.Vyhotovenie stanov ako náhrady za stratené, zničené, poškodené alebo odcudzené stanovy20 €
4.Vyhotovenie výpisu z registra10 €
5.Vyhotovenie písomnej informácie z registra10 €
6.Výmaz združenia občanov z registra25 €
7.Zápis údajov o zriadenej organizačnej jednotke združenia občanov oprávnenej konať vo svojom mene do registra100 € 
8.Zmena údajov zapísanej organizačnej jednotky združenia občanov oprávnenej konať vo svojom mene v registri 25 €
9.Výmaz údajov zapísanej organizačnej jednotky združenia občanov oprávnenej konať vo svojom mene z registra 25 €
10.Oznámenie údajov o štatutárnom orgáne alebo členoch štatutárneho orgánu združenia občanov do registra 25 €

Zdroj: https://www.minv.sk/?informacie-o-registracii-3

V prípade elektronického podania je výška poplatkov znížená o 50 %. Za registráciu združenia teda zaplatíte poplatok vo výške 50,- EUR.

Ďalšie povinnosti občianskeho združenia

Úspešnou registráciou sa povinnosti nekončia. Občianske združenie potrebuje aj ďalšie interné dokumenty, napr. dokumentáciu k ochrane osobných údajov a ochrane súkromia, dokumentáciu  súvisiacu s opatreniami na ochranu pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti. Dôležité je tiež nastavenie zmluvných vzťahov, napr. vypracovanie dohôd o dobrovoľníckej činnosti. Aj s plnením týchto ďalších povinností Vám radi pomôžeme.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nie je možné kopírovať obsah tejto stránky.