Už nejaký čas je v účinnosti nová právna úprava v oblasti ochrany spotrebiteľa. Mnohí obchodníci však zmeny právnej úpravy stále nereflektujú vo svojich obchodných podmienkach, reklamačných poriadkoch, podmienkach používania, prípadne iných interných dokumentoch upravujúcich vzťahy so spotrebiteľmi. V článku zhrnieme, aké aktualizácie sú u väčšiny obchodníkov potrebné.
S aktualizáciou obchodných podmienok, reklamačných poriadkov, podmienok používania alebo iných interných dokumentov vám radi pomôžeme. Vyžiadajte si cenovú ponuku na mieru.
- aktualizácia terminológie
- informačné povinnosti
- úprava postupu pri reklamácii
- lehota na odstúpenie od zmluvy
- aktualizácia vzorových formulárov
- odstránenie odkazov na starú právu úpravu
Aktualizácia terminológie
Nová právna úprava zahrňuje aj použitie novej terminológie. Došlo aj k zjednoteniu terminológie používanej vo viacerých právnych predpisoch týkajúcich sa ochrany spotrebiteľa. Napr. po novom sa používa pojem obchodník, kým predtým časť právnych predpisov používala pojem dodávateľ a časť pojem predávajúci.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa taktiež upresňuje legálne definície niektorých pojmov z oblasti spotrebiteľského práva a zakotvuje nové legálne definície pojmov (napr. online trh, prevádzkovanie online trhu, trvanlivé médium).
Na základe uvedeného odporúčame vo vašich obchodných podmienkach aktualizovať použitú terminológiu a upraviť definície pojmov tak, aby korešpondovali s aktuálnou právnou úpravou
Splnenie si informačnej povinnosti voči spotrebiteľovi
Oproti predchádzajúcej právnej úprave pribudli aj ďalšie informácie, ktoré je obchodník spotrebiteľom povinný poskytnúť. Ide napr. o informáciu, že predajná cena je pre konkrétneho spotrebiteľa alebo pre skupinu spotrebiteľov určená na základe automatizovaného rozhodovania vrátane profilovania.
Nové informačné povinnosti pribudli vo vzťahu k prevádzkovateľom online trhu. Prevádzkovatelia online trhu musia podľa novej právnej úpravy spotrebiteľom poskytnúť nasledovné informácie:
- hlavné parametre, ktoré určujú poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu, a význam týchto parametrov vo vzťahu k iným parametrom vyhľadávania,
- informáciu, či osoba, ktorá ponúka produkt na online trhu, je obchodníkom, ak obchodníkom nie je, je obchodní povinný spotrebiteľa poučiť, že na zmluvu sa nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa
- informácie o deľbe povinností, ktoré súvisia so zmluvou uzavretou na online trhu, ak sa prevádzkovateľ online trhu a osoba ponúkajúca produkt na online trhu podieľajú na ich plnení.
Pribudla aj povinnosť obchodníka pri každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru, pričom predchádzajúcou cenou tovaru je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru alebo od začiatku predaja tovaru, ak sa tovar predáva menej ako 30 dní.
Úprava postupu pri reklamácii
V znení nového zákona o ochrane spotrebiteľa sa na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy už nenachádza úprava reklamačného konania. V prípade uplatňovania nárokov z vád alebo záruky bude potrebné postupovať podľa Občianskeho zákonníka, ktorý bol (aj) v tejto časti novelizovaný. Bude preto potrebné aktualizovať postupy pre reklamácii tovarov a služieb.
V Občianskom zákonníku pribudla aj právna úprava zodpovednosti za vady digitálneho obsahu a digitálnej služby.
Lehota na odstúpenie od zmluvy
K zmene došlo aj v úprave lehôt na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy. V prípade predajných akcií a nevyžiadaných návštev obchodníka (podomový predaj) je lehota na odstúpenie od zmluvy 30 dní. V ostatných prípadoch ostáva zachovaná lehota v trvaní 14 dní.
Pokiaľ uskutočňujete aj podomový predaj a / alebo predaj na predajnej akcii, bude potrebné aktualizovanie lehoty na odstúpenie od zmluvy vo vašich obchodných podmienkach.
Aktualizácia vzorových formulárov
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa v prílohe č. 2 zakotvuje vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy a v prílohe č. 3 vzorové poučenie o uplatnení práva na odstúpenie od zmluvy. Tieto vzorové formuláre nahrádzajú vzorové formuláre, ktoré boli ustanovené pôvodným zákonom o ochrane spotrebiteľa, preto je potrebná aktualizácia v zmysle platnej právnej úpravy.
Odstránenie odkazov na starú právnu úpravu
V obchodných podmienkach sú bežne zahrnuté odkazy na právne predpisy. V tejto súvislosti upozorňujeme, že prijatím aktuálneho zákona o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov došlo k zrušeniu nasledovných zákonov:
- 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
- 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ak teda vaše obchodné podmienky obsahujú odkazy na uvedené zrušené právne predpisy, je potrebné ich nahradenie odkazmi na aktuálnu právnu úpravu.
Ďalšie aktualizácie a doplnenia môžu byť potrebné podľa okolností na strane konkrétneho obchodníka.
- Ochrana spotrebiteľa pred falošnými recenziami
- Zakázané praktiky pri vymáhaní pohľadávok
- Zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov
Cenovú ponuku na aktualizáciu Vašich interných dokumentov si môžete vyžiadať na office@lidaybasaryova.sk