Preskočiť na obsah

Aktualizácia všeobecných obchodných podmienok

Už nejaký čas je v účinnosti nová právna úprava v oblasti ochrany spotrebiteľa. Mnohí obchodníci však zmeny právnej úpravy stále nereflektujú vo svojich obchodných podmienkach, reklamačných poriadkoch, podmienkach  používania, prípadne iných interných dokumentoch upravujúcich vzťahy so spotrebiteľmi. V článku zhrnieme, aké aktualizácie sú u väčšiny obchodníkov potrebné.

S aktualizáciou obchodných podmienok, reklamačných poriadkov, podmienok používania alebo iných interných dokumentov vám radi pomôžeme. Vyžiadajte si cenovú ponuku na mieru.

Aktualizácia terminológie

Nová právna úprava zahrňuje aj použitie novej terminológie. Došlo aj k zjednoteniu terminológie používanej vo viacerých právnych predpisoch týkajúcich sa ochrany spotrebiteľa. Napr. po novom sa používa pojem obchodník, kým predtým časť právnych predpisov používala pojem dodávateľ a časť pojem predávajúci.

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa taktiež upresňuje legálne definície niektorých pojmov z oblasti spotrebiteľského práva a zakotvuje nové legálne definície pojmov (napr. online trh, prevádzkovanie online trhu, trvanlivé médium).

Na základe uvedeného odporúčame vo vašich obchodných podmienkach aktualizovať použitú terminológiu a upraviť definície pojmov tak, aby korešpondovali s aktuálnou právnou úpravou

Splnenie si informačnej povinnosti voči spotrebiteľovi

Oproti predchádzajúcej právnej úprave pribudli aj ďalšie informácie, ktoré je obchodník spotrebiteľom povinný poskytnúť. Ide napr. o informáciu, že predajná cena je pre konkrétneho spotrebiteľa alebo pre skupinu spotrebiteľov určená na základe automatizovaného rozhodovania vrátane profilovania.

Nové informačné povinnosti pribudli vo vzťahu k prevádzkovateľom online trhu. Prevádzkovatelia online trhu musia podľa novej právnej úpravy spotrebiteľom poskytnúť nasledovné informácie:

  • hlavné parametre, ktoré určujú poradie ponúk vo výsledku vyhľadávania spotrebiteľa na online trhu, a význam týchto parametrov vo vzťahu k iným parametrom vyhľadávania,
  • informáciu, či osoba, ktorá ponúka produkt na online trhu, je obchodníkom, ak obchodníkom nie je, je obchodní povinný spotrebiteľa poučiť, že na zmluvu sa nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa
  • informácie o deľbe povinností, ktoré súvisia so zmluvou uzavretou na online trhu, ak sa prevádzkovateľ online trhu a osoba ponúkajúca produkt na online trhu podieľajú na ich plnení.

Pribudla aj povinnosť obchodníka pri každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru, pričom predchádzajúcou cenou tovaru je najnižšia cena, za ktorú obchodník predával tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru alebo od začiatku predaja tovaru, ak sa tovar predáva menej ako 30 dní.

Úprava postupu pri reklamácii

V znení nového zákona o ochrane spotrebiteľa sa na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy už nenachádza úprava reklamačného konania. V prípade uplatňovania nárokov z vád alebo záruky bude potrebné postupovať podľa Občianskeho zákonníka, ktorý bol (aj) v tejto časti novelizovaný. Bude preto potrebné aktualizovať postupy pre reklamácii tovarov a služieb.

V Občianskom zákonníku pribudla aj právna úprava zodpovednosti za vady digitálneho obsahu a digitálnej služby.

Lehota na odstúpenie od zmluvy

K zmene došlo aj v úprave lehôt na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy. V prípade predajných akcií nevyžiadaných návštev obchodníka (podomový predaj) je lehota na odstúpenie od zmluvy 30 dní. V ostatných prípadoch ostáva zachovaná lehota v trvaní 14 dní.

Pokiaľ uskutočňujete aj podomový predaj a / alebo predaj na predajnej akcii, bude potrebné aktualizovanie lehoty na odstúpenie od zmluvy vo vašich obchodných podmienkach.

Aktualizácia vzorových formulárov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa v prílohe č. 2 zakotvuje vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy a v prílohe č. 3 vzorové poučenie o uplatnení práva na odstúpenie od zmluvy. Tieto vzorové formuláre nahrádzajú vzorové formuláre, ktoré boli ustanovené pôvodným zákonom o ochrane spotrebiteľa, preto je potrebná aktualizácia v zmysle platnej právnej úpravy.

Odstránenie odkazov na starú právnu úpravu

V obchodných podmienkach sú bežne zahrnuté odkazy na právne predpisy. V tejto súvislosti upozorňujeme, že prijatím aktuálneho zákona o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov došlo k zrušeniu nasledovných zákonov:

  • 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
  • 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
  • 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Ak teda vaše obchodné podmienky obsahujú odkazy na uvedené zrušené právne predpisy, je potrebné ich nahradenie odkazmi na aktuálnu právnu úpravu.

Ďalšie aktualizácie a doplnenia môžu byť potrebné podľa okolností na strane konkrétneho obchodníka.

Cenovú ponuku na aktualizáciu Vašich interných dokumentov si môžete vyžiadať na office@lidaybasaryova.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nie je možné kopírovať obsah tejto stránky.