Preskočiť na obsah

Zakázané praktiky pri vymáhaní pohľadávok

Od 01.07.2024 vstupuje do účinnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa (zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Nová právna úprava prináša viaceré zmeny. Medzi zmeny patrí aj zakotvenie pravidiel ochrany spotrebiteľa pred určitými praktikami pri vymáhaní pohľadávok.

Zmeny v spotrebiteľskom práve sú dôležité pre spotrebiteľov, ale aj podnikateľov, ktorí svoje tovary a služby ponúkajú spotrebiteľom. Pokiaľ máte otázky k novej právnej úprave, môžete sa na nás obrátiť. Pomôžeme vám s aktualizáciou vašich všeobecných obchodných podmienok, reklamačných poriadkov podmienok používania, alebo iných interných dokumentov tak, aby boli v súlade s novou právnou úpravou.

Potrebujete pomoc s vymáhaním pohľadávky? Môžete sa na nás obrátiť.

Čo je zakázané pri vymáhaní pohľadávok

Keď bude chcieť niekto vymáhať pohľadávku či už vlastnú alebo pohľadávku iného veriteľa vyplývajúcu zo zmluvy nemôže v súvislosti s uplatňovaním alebo vymáhaním pohľadávky:

  • osobne navštevovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby v domácnosti alebo na pracovisku bez predchádzajúceho výslovného súhlasu spotrebiteľa
  • kontaktovať alebo akýmkoľvek spôsobom obťažovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby počas sobôt, dní pracovného pokoja a ostatných dní v čase medzi osemnástou hodinou až ôsmou hodinou nasledujúceho dňa.

Kto je blízka osoba

Blízkou osobou je v zmysle Občianskeho zákonníka príbuzný v priamom rade, súrodenec a manžel, ale aj iné osoby v rodinnom alebo obdobnom pomere, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá dôvodne pociťovala ako vlastnú ujmu.

Povinnosti pri vymáhaní pohľadávok

Na osobu vymáhajúcu pohľadávky sa podľa zákona vzťahujú nasledovné povinnosti:

  • nesmie používať nekalé obchodné praktiky,
  • nemôže používať neprijateľné podmienky v zmluvách,
  • má zakázané upierať spotrebiteľovi práva, ktoré mu vyplývajú z tohto zákona alebo z právne záväzných aktov Európskej únie,
  • nesmie účtovať spotrebiteľovi poplatky za použitie platobného prostriedku alebo iného spôsobu platby, ako je platobný prostriedok, ktoré prevyšujú skutočné náklady, ktoré obchodníkovi pri platbe vzniknú,
  • nesmie používať telefónne číslo služby so zvýšenou tarifou ako telefónne číslo, na ktorom môže spotrebiteľ kontaktovať obchodníka v súvislosti s uzavretou zmluvou,
  • nemôže konať v rozpore s dobrými mravmi,
  • povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi vyčíslenie nákladov a na žiadosť spotrebiteľa odôvodniť spôsob ich výpočtu,
  • môže od spotrebiteľa požadovať úhradu nákladov len do výšky účelne vynaložených nákladov, ktoré jej vznikli pri uplatnení alebo vymáhaní pohľadávky.

Na koho sa tieto pravidlá vymáhania nevzťahujú

Vyššie uvedené podmienky sa nevzťahujú na výkon činnosti súdneho exekútora podľa Exekučného poriadku, výkon činnosti advokáta podľa zákona o advokácii a výkon činnosti notára podľa Notárskeho poriadku.
 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nie je možné kopírovať obsah tejto stránky.